Hälsa

Rödkål och godaste rödkålssalladen

13 januari, 2015
 
Rödkål. Fullproppad med antioxidanter, c-vitamin och fibrer. Rödkålen har faktiskt högre andel antioxidanter än både grönkål och broccoli. Stärker immunförsvaret gör den också. Själv har jag varit dålig på att använda rödkålen. Det vanligaste är väl att den finns på julbordet, men den där inlagda rödkålen känns inte alltför rolig när man jämför med den färska. Rödkålen är både en god, nyttig och billig råvara och häromsistens hittade jag riktigt fin kravmärkt sådan i min butik.
 
 
Förutom alla goda egenskaper är den ju också väldigt vacker för ögat. Titta bara på denna fantastiska ‘Rödkålssallad med apelsin och valnötter’ (recept här) som Ulrica delat med sig av på sin inspirerande blogg Krii’s Kitchen. Hos Ulrica hittar du både maträtter och sötsaker liksom spännande tillbehör. Och allt serverat med de vackraste av bilder.
 
Av den rödkål jag köpte hem gick halva huvudet åt till att göra denna fantastiskt goda sallad. Valnötter tål inte jag så använde ekologisk sötmandel istället. Och sockret struntade jag i då både tranbär och apelsin bidrar med lagom sötma för egen del. Riktigt gott så passa på nu när rödkålen är som finast.
 

You Might Also Like

Inga kommentarer

  • Reply Ulrica - Krii's Kitchen 15 januari, 2015 at 12:49

    Tack för dina fina ord. :)

    Den salladen levde jag i stort sett på under julhelgerna då kroppen skrek att den inte ville äta köttbullar och prinskorv.

    När det var dags för jul nummer två hos mina svärföräldrar gjorde jag en stor låda full med sallad för att ta med mig hem till dom (och julbord nummer 2). :D

    Kram

  • Lämna en kommentar