Vegetariskt

Veckans Vego. Bönpasta med grönkål, rostad pumpa & sötmandel.

1 februari, 2015
 
Butternutpumpa (Cucurbita moschata), eller butternut squash som den också kallas, är en slags vinter-squash. Den väger ofta mellan 3 till 5 kilo och har en lite nötaktig smak med mycket sötma som påminner om både sötpotatis och vanlig pumpa. Skalet är ljust och innehållet vackert orange. Ju mognare den blir desto intensivare färg och sötare smak. Den är oerhört god att rosta, kan användas till soppor och grytor men även i bröd och muffins. Butternutpumpan är rik på fibrer, magnesium, vitaminerna A, C och E. Fördelen med butternutpumpan är också att den håller väldigt länge i kylen (såtillvida den inte har någon skada på skalet) så du kan köpa hem den och låta den mogna tills du vet vad du vill laga till. 
 
En riktig höjdare i köket alltså, som jag använt mer och mer senaste tiden. Du har väl inte missat receptet på den goda pumpasoppan? Finns här. Att grönkål är något jag frossar i just nu har väl inte undgått er som tittar in här, och när den får gifta sig med sötpotatis blir det ju riktigt gott, som i den här smakrika gratängen, så grönkål och butternutpumpa kan ju inte bli annat än succé tänkte jag när jag såg det här receptet hos Le Parfait.
 

Denna härliga pastarätt lagade jag till på bokmiddagen hemma hos mig i torsdags. En enkel och hyfsat snabblagad rätt som var riktigt trevlig att bjuda på och uppskattades mycket. Nu var det inte den klassiska pastan jag bjöd på utan den riktigt goda bönpastan som är ett utmärkt alternativ för dig som vill prova något annat. Gott om proteiner och fibrer men mindre kolhydrater. Och framför allt inget gluten.
 
Den bok vi hade läst förresten, Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie, är en läsupplevelse utöver det vanliga. Läs den! Och har du inte läst hennes tidigare En halv gul sol, kan jag varmt rekommendera även den.
 
 
 
Recept 4 portioner

 
1 paket bönpasta
1 medelstor butternutpumpa
En nypa chiliflakes
200 g grönkål
En näve sötmandel
100 g pecorino eller parmesan
Olivolja, balsamico, salt och peppar
 
Sätt på ugnen på 225 grader. Skala pumpan, dela och kärna ur den och skär sedan i bitar om 2-3 centimeter. Ringla lite olivolja på en plåt, på med pumpabitarna och strö på lite chiliflakes, salta och peppra. Rosta pumpan i ca 20 minuter. 
 
Under tiden river du av bladen från grönkålen till mindre bitar (stammen kan du spara och stoppa i råsaftcentrifugen om du tycker om att juica). Fräs sedan kålen på låg värme i lite olivolja i 10 minuter tills den mjuknar. Jag börjar med hälften av kålen, när den minskat i omfång av värmen fyller jag på med resten. Vänd om kålen lite då och då så att den mjuknar jämnt. Salta och peppra.
 
I en torr stekpanna rostar du sötmandeln tills det börjar knäppa lite och den får färg. Vakta noga så den inte blir bränd. Riv osten fint.
 
Koka upp vattnet till pastan i en stor kastrull. Koka enligt anvisningar. Se till att spara 2 dl av kokvattnet innan du häller av den färdigkokta pastan. Låt pastan rinna av något.
 
Blanda sedan pastan med den rostade pumpan och stekta grönkålen. Häll på kokvattnet och det mesta av den rivna osten. Hetta upp alltsammans och vänd försiktigt så att allt blandas. Häll upp alltsammans på ett stort och vackert fat. Salta och peppra lite extra och ringla gärna över en god olivolja och en skvätt balsamico. Strö till sist över den rostade mandeln. Servera genast och ställ fram en skål med resten av den rivna osten. 
 
En riktigt god rätt den här årstiden.
Och det passar utmärkt med ett gott rödvin till.
Smaklig spis!

You Might Also Like

Inga kommentarer

Lämna en kommentar