0
Vegetariskt

Veckans Vego. Bönpasta med grönkål, rostad pumpa & sötmandel.

 
Butternutpumpa (Cucurbita moschata), eller butternut squash som den också kallas, är en slags vinter-squash. Den väger ofta mellan 3 till 5 kilo och har en lite nötaktig smak med mycket sötma som påminner om både sötpotatis och vanlig pumpa. Skalet är ljust och innehållet vackert orange. Ju mognare den blir desto intensivare färg och sötare smak. Den är oerhört god att rosta, kan användas till soppor och grytor men även i bröd och muffins. Butternutpumpan är rik på fibrer, magnesium, vitaminerna A, C och E. Fördelen med butternutpumpan är också att den håller väldigt länge i kylen (såtillvida den inte har någon skada på skalet) så du kan köpa hem den och låta den mogna tills du vet vad du vill laga till. 
 
En riktig höjdare i köket alltså, som jag använt mer och mer senaste tiden. Du har väl inte missat receptet på den goda pumpasoppan? Finns här. Att grönkål är något jag frossar i just nu har väl inte undgått er som tittar in här, och när den får gifta sig med sötpotatis blir det ju riktigt gott, som i den här smakrika gratängen, så grönkål och butternutpumpa kan ju inte bli annat än succé tänkte jag när jag såg det här receptet hos Le Parfait.
 

Denna härliga pastarätt lagade jag till på bokmiddagen hemma hos mig i torsdags. En enkel och hyfsat snabblagad rätt som var riktigt trevlig att bjuda på och uppskattades mycket. Nu var det inte den klassiska pastan jag bjöd på utan den riktigt goda bönpastan som är ett utmärkt alternativ för dig som vill prova något annat. Gott om proteiner och fibrer men mindre kolhydrater. Och framför allt inget gluten.
 
Den bok vi hade läst förresten, Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie, är en läsupplevelse utöver det vanliga. Läs den! Och har du inte läst hennes tidigare En halv gul sol, kan jag varmt rekommendera även den.
 
 
 
Recept 4 portioner
 
1 paket bönpasta
1 medelstor butternutpumpa
En nypa chiliflakes
200 g grönkål
En näve sötmandel
100 g pecorino eller parmesan
Olivolja, balsamico, salt och peppar
 
Sätt på ugnen på 225 grader. Skala pumpan, dela och kärna ur den och skär sedan i bitar om 2-3 centimeter. Ringla lite olivolja på en plåt, på med pumpabitarna och strö på lite chiliflakes, salta och peppra. Rosta pumpan i ca 20 minuter. 
 
Under tiden river du av bladen från grönkålen till mindre bitar (stammen kan du spara och stoppa i råsaftcentrifugen om du tycker om att juica). Fräs sedan kålen på låg värme i lite olivolja i 10 minuter tills den mjuknar. Jag börjar med hälften av kålen, när den minskat i omfång av värmen fyller jag på med resten. Vänd om kålen lite då och då så att den mjuknar jämnt. Salta och peppra.
 
I en torr stekpanna rostar du sötmandeln tills det börjar knäppa lite och den får färg. Vakta noga så den inte blir bränd. Riv osten fint.
 
Koka upp vattnet till pastan i en stor kastrull. Koka enligt anvisningar. Se till att spara 2 dl av kokvattnet innan du häller av den färdigkokta pastan. Låt pastan rinna av något.
 
Blanda sedan pastan med den rostade pumpan och stekta grönkålen. Häll på kokvattnet och det mesta av den rivna osten. Hetta upp alltsammans och vänd försiktigt så att allt blandas. Häll upp alltsammans på ett stort och vackert fat. Salta och peppra lite extra och ringla gärna över en god olivolja och en skvätt balsamico. Strö till sist över den rostade mandeln. Servera genast och ställ fram en skål med resten av den rivna osten. 
 
En riktigt god rätt den här årstiden.
Och det passar utmärkt med ett gott rödvin till.
Smaklig spis!

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Katarina 2 februari, 2015 at 04:29

    Så gott och vackert! Bönpasta har jag sett på mångas instagram och det låter gott. Kram!

    • Reply annelie 3 februari, 2015 at 09:34

      Det är verkligen gott! Tror säkert att du skulle gilla det :)

  • Reply Vintageheart 2 februari, 2015 at 23:46

    Den vill jag testa! Ser gott ut!

    • Reply annelie 3 februari, 2015 at 09:34

      Tack, vad roligt att jag kunde inspirera dig!

  • Reply karikulla 3 februari, 2015 at 09:24

    Åh, ännu en gång mitt i prick :). Jag har länge letat efter den perfekta pumpasoppan, ända sedan 2011 då vi fick en fantastisk god starter på en restaurang. Nu ska din soppa provas!

    Ha en fin dag Annelie.
    Kram!

  • Reply Ewa Nilsson 10 februari, 2015 at 19:56

    Det är väl inte så bra att äta bönpasta som är gjord på sojabönor o innehåller lektiner o fytinsyra, genmanipulerad o mycket omega 6, vad har du för synpunkter?

    • Reply annelie 10 februari, 2015 at 20:43

      Hej Ewa,

      Jag väljer att köpa Risentas bönpasta som är 100% ekologisk och GMO-fri. Det finns en orsak till att jag gör det, liksom att jag i allt jag stoppar i mig försöker undvika exempelvis just soja och majs. Om man som jag äter både glutenfritt och mjölkproteinfritt är utbudet begränsat. Däremot får man som med så mycket annat hitta en balans och bönpasta är inget jag äter varje dag. Det är däremot proteinrikt och för mig ett bättre alternativ än vanlig pasta. Gluten mår jag inte alls bra av.

      Det är helt enkelt upp till var och en att göra sina val utifrån vad man mår bra av. I kombination med en grundtanke om ett hållbart samhälle. Vilket ligger till grund för mitt val. Så det är mina synpunkter.

      Vänligen,
      Annelie

  • Reply ewa nilsson 11 februari, 2015 at 16:14

    Tack för dina synpunkter, glad att du svarade.

  • Reply Madelen Möller 15 februari, 2015 at 20:08

    Hej, Provade din vegomat idag och det blev så lyckat, och så gott. Butternötspumpan är en hit för mig, fantastiskt god smak. Jag följer din blogg med stort intresse då jag nyligen inledde en vegoperiod. Tack för alla recept och din entusiasm. / Madelen

    • Reply annelie 16 februari, 2015 at 11:24

      Men vilken fin hälsning – tusen tack, vad glad jag blir! Håller med dig om butternutpumpan, en riktig smakhöjare. I samma klass som sötpotatisen :) Tack snälla för att du tog dig tid att skriva några rader.

    Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.