Leverans- och köpvillkor
Om butik Blomster & Bakverk
Företaget (firma Bakverkeriet) har sitt säte i Åkersberga. Om du har frågor, varmt välkommen att kontakta mig på e-post order@blomsterochbakverk.se
Beställning och köp
Vid beställning träffas avtal om köp när en orderbekräftelse skickats till din e-postadress. I bekräftelsen finns alla uppgifter om produkt, pris och leveransadress. Skulle något vara fel behöver du omedelbart kontakta mig på order@blomsterochbakverk.se Du som är privatperson, boende i Sverige och har fyllt 18 år kan handla hos mig. Bakverkeriet måste kunna fastställa din bostadsadress.
Kontakta mig på e-post order@blomsterochbakverk.se om du önskar handla som företag.
Leveranstid
Normala leveranstider är 2–5 vardagar inom Sverige. Beställning som läggs på helgen skickas tidigast påföljande måndag. Under semestertider och stora helger kan leveranstiden vara något längre.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå meddelar jag dig detta snarast via e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförsening. Jag kommer att göra allt jag kan för att fullfölja din beställning, men det kan finnas tillfällen där det inte går. Till exempel om en leverantör eller speditör inte kan fullfölja sitt åtagande till mig. Bakverkeriet förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning till dig som kund gällande leveransförseningar.
Om beställningen går till ett utlämningsställe måste du hämta ut ordern enligt tiden som anges på din leveransavi. Om du ej hämtar ut ordern debiteras du 250 kronor för frakt- och hanteringskostnader.
Att välja att inte ta emot eller hämta ut en försändelse räknas inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För omleverans betalas fraktkostnaden på nytt av dig som kund. Om du som kund angett fel kontaktuppgifter, så att avisering ej når fram, och varan på grund av detta returneras är det du som kund som står för kostnaden av ny frakt.
Om du ångrat ditt köp och vill returnera ditt paket, måste du först kvittera ut det hos ombud och sedan skicka tillbaka det till mig.
En digital produkt skickas omgående till din e-postadress. Tänk på att kolla mappen för skräpposten om du inte fått något pling i inkorgen.
Betalning
Betalning sker enkelt och tryggt via samarbetspartnern Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Du väljer själv i kassan om du vill betala med faktura, Swish, internetbank, kortbetalning eller delbetalning.
Du kan slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3–24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer hos Payson.
Har du frågor gällande din betalning? Kontakta Paysons kundtjänst på tel 08-470 94 00, vardagar kl. 9-12 och 13-16:30. Du kan också skriva till Payson här eller läsa svaren på de vanligaste frågorna här.
Priser
Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Moms för böcker är 6% och för övriga produkter 25%.
Jag reserverar mig för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör eller beroende på felaktig information. Förbehåller mig också rätten att justera priserna. Vid prisjustering efter bekräftad beställning beroende på omständigheter jag inte kan råda över (t ex valutaförändringar, ändrad moms, väsentligt justerade råvarupriser) har du rätt att utan kostnad häva köpet. Inga hanteringskostnader tillkommer.
Produktinformation
Bakverkeriet reserverar sig för slutförsäljning och eventuella skrivfel i produktinformationen eller felaktig information om lagerstatus. Garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning. Jag försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Leveransalternativ
Frakt kostar 79 kr. Fri frakt vid beställningar över 1 000 kr.
Jag kommer att sälja både fysiska och digitala produkter. De digitala produkterna levereras omgående till din e-postadress och har ingen fraktavgift. I övrigt erbjuds leveranser enligt nedan.
Hemleverans
Din beställning skickas antingen med PostNord eller DHL. I första hand leverans till postlåda eller fastighetsbox. Om det inte ryms lämnas paketet vid dörr eller postlåda i påse. Paketet kan också komma att aviseras till ombud.
Hämta kostnadsfritt hos mig i Åkersberga
Kostnad 0 kr. Hämta din beställning kostnadsfritt hos mig i Åkersberga. Efter din beställning kontaktar jag dig via e-post och så kommer vi överens om en tid som passar.
Returer och 14 dagars ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som privatperson (gäller ej företag) en lagstiftad 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen räknas från den dag du mottagit produkten eller aviserats att produkten finns för uthämtning hos ombud.
Detta gäller enbart fysiska produkter och ej digitala produkter som du får tillgång till direkt efter köpet. Ångerrätten gäller ej fine art prints som tryckts på beställning av dig.
Vid nyttjande av ångerrätt:
1. Du måste inom dessa 14 dagar meddela att du ångrar dig, genom att skicka ett mail till order@blomsterochbakverk.se Uppge både namn, adress och ordernummer.
2. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter meddelandet returnera produkterna till mig. Du står för returfrakt, leverans och varans skick vid retur. För full återbetalning ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka välpaketerad i oskadad originalförpackning. Använd ytteremballage och tejpa inte på originalförpackningen.
4. Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan, men du får inte använda den. På återbetalningsbeloppet förbehåller jag mig rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.
Om varan är defekt eller om jag har packat fel står jag självklart för returfrakten. Läs mer under Reklamation.
Returer skickas (först efter kontakt med mig) till:
Bakverkeriet
c/o Annelie Andersson
Getingvägen 22
184 34 Åkersberga
Sverige
Återbetalning
Om du nyttjar din ångerrätt betalar jag tillbaka det du har betalat snarast eller senast inom 30 dagar från det datum jag tagit emot varan. Återbetalning sker via samarbetspartnern Payson. Du får själv betala kostnaderna när du returnerar ditt köp.
Läs mer om distansavtalslagen hos Konsumentverket.
Reklamation och klagomål
Jag kontrollerar alla produkter noga innan de skickas till dig. Skulle du få en trasig vara, kontakta mig så fort som möjligt och beskriv felet. Är en produkt skadad alternativt ej håller måttet vid användning och en reklamation ska göras, kontakta mig på order@blomsterochbakverk.se med ditt ordernummer samt bifogad bild på den skadade varan där det framgår vad som är fel, så att jag enkelt kan hantera din reklamation på bästa sätt.
Bakverkeriet följer konsumentköplagen där reklamationsrätten är tre år. Vid reklamation uppger du ordernummer samt fel/skada på varan. Vid en eventuell retur är det viktigt att varan förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas. Jag kontrollerar alla returnerade produkter noga och står vid ett giltigt returärende självfallet för frakten.
Vid en eventuell tvist har jag som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Det är också Allmänna Reklamationsnämnden du kan vända dig till för att få en tvist prövad. Bakverkeriet förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara ej finns tillgänglig. Vid reklamation där kund ej begär ny vara ska Bakverkeriet återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.
Digitala produkter får ej kopieras eller delas vidare
Genom att godkänna köpvillkoren godkänner du även att du (eller någon annan) inte kommer att kopiera hela eller delar av de digitala produkterna i butiken. Du får inte heller dela det vidare online eller i fysisk form. De digitala produkterna får enbart användas av dig som köpare.
Integritetspolicy
När du lägger din beställning behöver du uppge en del personuppgifter. I samband med beställning godkänner du att jag lagrar och använder dina uppgifter i min verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Enligt personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att ta del av den information som jag har registrerat. Om den skulle vara felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen korrigeras eller tas bort. Kontakta mig i så fall via e-post. För att kunna leverera dina beställningar måste specifik information delas med fraktbolaget, så som förnamn, efternamn, adressuppgifter, e-post och/eller mobilnummer. De fraktbolag jag använder är i första hand PostNord och DHL.
Företagsinformation
Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av: Bakverkeriet, c/o Annelie Andersson, Getingvägen 22, 184 34 Åkersberga, Sverige. Blomster & Bakverk är en del av firma Bakverkeriet. Organisationsnummer: 701223–0541. E-post: order@blomsterochbakverk.se